نامه سرگشاده ویــــــــریاعینی به خانه احزاب وتقاضای ایجاد همگرایی و وحدت قومیتی بجای تفرقه


ترجمه متن .باشتراک گذاشته شده توسط حزب هدی لرستان

بطور خلاصه :
:sparkle:کرمانشاهان ،بزرگترین استان درجنوب غربی کردستان با منابع زیاد وتاریخی غنی
ویکی از نقاط ژئوپلیتیک ونقطه ای حساس برای دستیابی به استانهای لرستان وایلام است

جدای از چهار زبان اصلی کردی .کرمانشاهان دارای سه زبان محاوره ای کلهری ، سورانی، و اورامانی میباشدـ

مردمان لک گروه هدف بسیار مهمی برای دستیابی به لرها هستند
بنا براین لازم است که
((این منطقه مورد توجه رهبران کرد قرار گیرد/کاری که اکنون برخی تفرقه افکنان اجرایش را به عهده گرفته وکار تجزیه طلبان را بسیار راحتتر میکنند/))
NGOها میتوانندنقش بسیار مهمی دراجرای حرکتهای محترمانه وبه دور از تنش که بر پایه دموکراسی وحقوق بشر طراحی میشوند.ایفا نمایند

با سلام درود وسپاس از (خانه احزاب شاخه لرستان) بابت بذل توجه درجهت شکل دهی مناسب به حرکتهای حزبی ومردمسالارانه وآرزوی توفیق روز افزون برای آن نهاد غیر دولتی ومردم نهاد


اخیرا یک نوشته مجعول توسط یکی از اعضای محترم حزب هدی در کانال رسمی این حزب بارگذاری گشته لیکن بصورتی ناقص وبدون ترجمه کامل اقدام به ترجمه یک خط ازان بیکی از ریشه دارترین اقوام اصیل ایرانی بنوعی غیر مستقیم حمله نموده است
:white_check_mark:فلذا باتوجه به رسالت خانه احزاب اساس فعالیتش را برپایه جذبهای حداکثری مردم، بسوی اهداف متعالیه قرار داده انتظار میرود این حرکت را به سبب از خویش رانی بجای خویش خوانی یک قوم سترگ وریشه دار، محکوم نموده ودر جهت التیام زخمهای غیر عادلانه وارد آمده بر پیکری وفادار به یکپارچگی کشوری تاریخی وکهن بنام ایران سر فراز اقدامی در خور انجام دهد

متن باشتراک گذاشته شده خلاصه ترجمه ان بدینصورت است که به اهمیت قوم لک اشاره و برای دستیابی به لرها .قوم لک را مهمترین عامل بازدارنده میداند وبه رهبران تجزیه طلب کورد توصیه مینماید با روشهای گوناگون نسبت به اقدامی در جهت برداشتن این قوم از سرراه با روشهای دموکراتیک وبالاخص از راه NGOها اقدام نمایند
لیکن در کمال تعجب میبینیم که وظیفه ای را که به عهده رهبران کورد و جدایی طلب گذاشته شده است توسط دوستانی در داخل استان به اجرا گذاشته شد
واین اعمال فقط بسود کسانیست که یکپارچگی ملی ،قومیتی ومذهبی کشورمان را هدف قرار داده والبته بدون پرداخت هیچ هزینه توسط دوستانی ... دقیقا به سوی نقشه های طراحی شده از سوی خارج نشینان ره میسپارند

((تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ﴿۸۳﴾
(آری،) این سرای آخرت را (تنها) برای کسانی قرارمی‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است!))


ایام عزت مستدام

ویـــــــــــریا عینی .گویشور لک زبان

کمک_یا_شبیخون؟!

به بهانه نشر کلیپهای #مورلکی بنام #مویه_لری در سطح وسیع

یادداشتی از :#ویریاعینی

انسان باید بسیار وقیح .پر رو و البته بدور از خصائل انسانی باشد که مال خود ارث پدری ومال دیگران را نیز قرض پدری فرض کرده و بنامد .
عزت نفس ، عزت فرهنگی ،عزت اقتصادی وعزت تاریخی اگر پایین باشد ویا قومی اگر تهی از نکاتی برجسته باشد چند راهکار را بصورت پیش فرض انتخاب واقدام به عزت سازی وتاریخ سازی وفرهنگ سازی دروغین مینماید
که هیچکدامشان ازان خود نیست بلکه حاصل سرقتی است غیر شرافتمندانه برای دست وپا کردن تاریخ وفرهنگ وادبی که نه بوده ونه می فهمندش

این حرکت بسیار سخیف تر از ادعای کویت نسبت به تعلق
"" ابن سینا ""به آنان است زیرا حداقل اشتراک" ابن سینا" باکویت زبان کتابهاییست که به عربی نگاشته است اما : ☸مــــــویه لـــــــــــــری؟؟؟؟؟

این سخن آنقدر سخیف است که نسبت دادن ساز کمانچه به برزیل سخیف است اما باندازه وقیح است که آن کلام (کمانچه به برزیل) وقیح و وقیحانه نیست


هرچند این ایام روز عزای ما لکهای همیشه مظلوم تاریخ چه در کرمانشاه، سرپل ذهاب .قصرشیرین و.... اما درین روزها باید مواظب کسانی بود که در خرابه های قوم لک برای غارت اموالشان آمده اند نه کمک
سرقت اینان بسی خطرناک تر از سرقت اموال مادی است زیرا انان میخواهند درین ایام گل آلود شدن آب شاه ماهی صید نموده وبصورتی ناجوانمردانه دستت را گرفته تا بلندت نمایند اما دستت را از مچ قطع کرده و میبرند چیزی که هیچ تعلقی بانان ندارد

((اگر دین ندارید .لااقل آزادمرد باشید))

نوشته ای از سر درد

ویـــــریاعینی

پاسخ کوبنده نویسنده وفعال اجتماعی سیاسی لک زبان به رییس خانه احزاب و ((حزب هدی شاخه لرستان ))

بـــقلم:
ویـــریا عینی

در واقع فصلی بهار فعالیت حزبی است ومیتواند، آزمون خوبی برای فعالین سیاسی در کشور باشد. که این تشکلها بتوانند درعین هدایت افکار عمومی وحزبی در قالب یک حزب با قواعد واهداف انسانی و اخلاقی توان بسیج توده ها راجهت اموزش کنشهای مناسب ،انسانی والبته با اهدافی والا در راستای هدفهای تعریف شده حزبی داشته باشند واین غیر ممکنست مگر باایجاد وحدت قومیتی مخصوصا نقاط جغرافیایی که محل وخاستگاه اقوامی مختلف با اشتراکات وافتراقات زبانی وقومیتی باشد

یکی از آفت‌های سیاسی کشور، فاصله گرفتن اخلاق از سیاست است که این آفت در بزنگاه‌های مهمی موجب پدید آمدن رفتارهایی می‌شود که هم فضای جامعه ملتهب و هم باعث انشقاق قومیتی بجای وحدت ملی میشود ابهام‌آوری در افکار عمومی توسط احزاب ویا مدیران آن میتواند مانعی برای توسعه حزبی شده وجمهوریت کشوری را مورد تهاجمی خزنده قرار دهد

گرچه ما در زمان انتخابات شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها هستیم اما مخدوش نمودن چهره یک قوم بزرگ موجب مخدوش شدن چارچوب اخلاقمداری ورفتار شرافتمدانه در قالبی حزبی میگردد،
از نگاه اسلام هر شیوه‌ای براي دستيابي به قدرت پسنديده نيست بلکه اساس حضور هر فردي در عرصه قدرت بايد بر آمده از هدفي متعالي باشد.
در این طرز نگاه، فعالیت سیاسی براساس معیارهای دینی با دروغ، دغل، خدعه و نیرنگ به مردم مخالف است و گروه‌های سیاسی می‌بایست بر اساس معیارهای شرعی و دینی و با صداقت و باشفافیت تمام، با مردم بدون توجه به ریشه قومیتی ،نژادی وزبانی وی رفتار نمایند


در کمال تآسف ((حزب هدی شاخه لرستان)) مدتهاست بجای پرداختن بفعالیتهای حزبی با روشهای مختلف موجب تشتت افکار وانشقاق قومیتی میان دوقوم بزرگ وشریف لــــــک ولر میگردد
آخرین اقدام صورت گرفته از سوی ((#-حزب هدای لرستان))
منبع قرار دادن یک pdfمجعول وبدون اساس .از فردی گمنام وبدون هیچ شناسنامه نوشتاری در کانال این حزب ودر ضدیت باقوم لک چند سوال را درذهن متبادر ساخته که انتشار دهنده این pdfبرای شفاف سازی باتوجه به شعارهای حزبیشان باید جوابگو باشند

۱_دلیل نامیدن این شخص را بعنوان نظریه پرداز کورد فرموده ونظریات قبلی ایشان را در کدام منبع باید یافت

۲_علی اشرف موردای کیست ؟ وجایگاهش درمیان نظریه پردازان کورد کجاست؟
۳_بهتر است حزب هدی ترجمه تمامی متن مجهول الهویه را منتشر سازد نه فقط قسمتی را که در مورد قوم لک بیان داشته است

۴_مگر لرها چنان راحت الحلقومند که قوم لک نقش مرزبانی وحمایت ازین قوم شریف را جهت عدم بلعیده شدن برعهده داشته باشد؟
۵_ازکجا معلوم هدف از انتشار چنین متون بدون پایه واساسی صرفا حمله وتضعیف قوم سترگ لــک نمیباشد
ودر پایان بعنوان یک شهروند وعلاقمند وآشنا به مبانی کارحزبی و تاریخچه احزاب به ""حزب هدی شاخه لرستان ""و با مدیریت دوست گرامیمان، توصیه میگردد بکارهایی بپردازد که موجب تحکیم مبانی کار تیمی و البته تقویت احزاب در لرستان گردد فراموش نفرمایید درصد بسیار بالایی از ساکنان استان کهن لرستان را بومیانی با گویشوری زبان رسمی لکی تشکیل میدهند که انتظار دارند دوستان هم استانی بانگاهی مهربانتر والبته منصفانه ترایشان را مورد نقد ـ،همراهی ویا مورد تازش قرار دهند
والبته بار حقوقی کلماتی را که در مورد این قوم بکار میبرند فراموش نفرمایند چراکه در بازیهای سیاسی وحزبی جایی برای ناسیونالیسم افراطی قومی یافت نمیگردد وهرکلمه ای که درین موارد مورد استفاده قرار گیرد دارای بار حقوقی مخصوص بخود را دارد

با درود واحترامات فائقه

ویریاعیني

گزیده ای از مناجات نامه لکی عارف بزرگ لک ملا پریشان

خداوندا؛

زخم سیاست فــــراوان دیـــرِم
درد بی درمان ژَه عصیان دیرم

برگردان (دروغ و سرپیچی از فرمان خداوند
وجودم را چنان مجروح کرده که قابل درمان
نیست)

ئَر نَکین چاره ی زخم دیاریِه م
ئر نکین درمان دردان کاریِه م

برگردان (اگر زخمهای آشکار و دردهای کاری مرا درمان نکنی)

ئر قبول نکین اِنابه و زاریــــم
فَوا اَسَفـــا ژه شرمساریـــــم ...

برگردان(اگر انابه و زاریم را قبول نکنی،
وا اسفا از شرمساری من...)

ئَـــر بدکاریـــم بــی حــــد و اَحصاست
وه لای کِرَمت،چوی قطره ی دریاست

برگردان (اگر بد کاری من بی شمار است
در کنار بزرگواری تو قطره ای از دریاست)

دریای رحمتت وه ختی بِده ی جوش
ژه قعــــر دوزخ ،ئاگِـــر کِه ی خاموش

برگردان ( هر وقت دریای بخشش تو به جوش آید،آتش را در قعر جهنم خاموش میسازد)

سَحاب لطفت ئر بِکِه ی نَـم نـم
صد نامه ی گنا، مَشورو دَر هم

برگردان (اگر ابر رحمت ببارد ولو قطره قطره،
صدها نامه گناه را با هم میشوید)

کِه ی نامه ی گنام مشورو صد یَه م
غوث رحمتت کافیــهِ ن یک دم...

برگردان (صدها دریا کی میتوانند گناهان مرا
بشویند،فقط یاری و رحمت توست که کفایت
میکند...)

گزیده ای از مناجات لکی
ملاپریشان_لک
‌ پاس

ویریاعیني

صفحه (1)

هویت قومی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی در اطواری گوناگون بروز و ظهور می‌یابد.
هویت ملّی و قومی از تصور تمایز و رویارویی میان «ما» و «دیگران» یا «بیگانگان» نشأت می‌گیرد. این احساس دوگانگی میان «ما و دیگران» اگر در حد اعتدال باشد می‌تواند همچون دو بال پرواز برای همیاری واعتلای فرهنگی ظاهر شود و اگر به قلمرو تعصبات کور و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های قومیتی متعصبانه و نژادی و زبانی درآید یا به بهانه‌ چالش با تعصبات قومیتی، به نفی و انکار و تمسخر میراث فرهنگی قوم خویش و یا قومیتی دیگر بیانجامد، نیرویی ویرانگر خواهد شد و بهانه گونه‌ای دشمنی و ستیزه‌جویی بی‌پایان و بی‌ثمر

در یک جامعه توسعه یافته اگر فردی، گروهی یا سازمانی؛ خبر و یا محتوایی را منتشر کند که در آن شائبه تحقیر قومیتی و جنسیتی باشد و در پی این اقدام، اعتراضی در جهت یادآوری اخلاق و مدنیت صورت بگیرد، می‌توان از" هوشیاری و واکنش به موقع کنشگران اجتماعی" آن جامعه سخن گفت؛ کنشگرانی که با داعیه اخلاق و از خاستگاهی مدنی و انسانی موظف به واکنش شده‌اند، نه با دستاویزی به تعصبات کور و بی هدف. اما اگر از رسانه‌ای ملی و یا شبکه تلویزیونی استانی محروم در این زمینه خبط و خطایی صورت پذیرد." ما با تکرار اقدام جدایی‌افکنِ تحقیر «لک» بواسطه تعصب «لر» و تحقیر «لر» بواسطه تعصب «لک» مواجهیم. این نزاع دو دسته همجنس و همفکر با رویکرد" نژادپرستی و شووینیسم۱" است نزاعی نفسگیر در تحقیر دیگری آن هم در جامعه‌ای واگرا.

در چنین موقعیتی، نبایستی تصور کنیم که در یک طرف این مجادله، عده‌ای پایبند به معیارهای اخلاقی و مدنی هستند و عده‌ای بی‌اعتنایی به آن. به عبارت دیگر در استان و بر سر مسایل به ظاهر اخلاقی، همه در و تخته‌ایم و غلبه هرکدام از طرفین بر دیگری غلبه بی‌اخلاقی و فروکاستن کرامت انسانی است. بدون توجه به عواملی مانند نژاد و زبان، هیچ یک از طرفین، اعتراض و شورش را با رویکردی اخلاقی و انسانی و مدنی آغاز نکرده است. بنابراین در چنین فضای خالی از معیارهای معمول اخلاقی و انسانی، شاید به ظاهر برنده ماجرا کسی باشد که توهین و فحاشی‌اش به طرف مقابل، حاوی مضمون تحقیرکننده و توهین‌آمیز بیشتری باشد چه یکی با گرز و دیگری با کوپال!

این دعواهای شوونیستی که در جامعه در هم‌تنیده منطقه زاگرس مرکزی در استانهایی نظیر لرستان، کرمانشاهان، همدان و ایلام با زنده کردن ماجراهای تاریخ‌گذشته و جلوداری و پرچمداری عده‌ای ناآگاه با دعوی مضحک« لر» یا «کرد» با« لک» اصیل منشا حرف و حدیثهایی شده است و بانی اختلافهایی، در صورت عدم دخالت عقل و منطق شاید به نقاط کور و مشکل‌ساز هم کشیده شود.

زبان، مذهب و نژاد واحد الزاماً و حتمأ عناصر تشکیل‌دهنده یک استان و یا کشور نیست. برای مثال «ملیت ایرانی» از نژاد و زبان واحد برنخاسته و ایرانیان قومی واحد نبودند که در سیر «تکاملی» خود از «طایفه» به «قوم» و سپس «ملت» تبدیل شده باشند. ایران و بالطبع استانهای زاگرس مرکزی، موزائیکی است از اقوام و فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف که در طول تاریخ کهن در سرزمین پهناور پدید آمده‌اند و زبان فارسی برغم اهمیت و گسترش تاریخی آن در سرزمین‌های غیرایرانی، مانند هند و عثمانی، عامل تشکیل‌دهنده واحد فرهنگی- سیاسی- جغرافیایی بنام «ایران» نبوده است. به این دلیل لک،لر، کرد و بلوچ و ترک و عرب و سایر اقوام ساکن «ایران»، به دلیل سکونت و تعلق طولانی به این سرزمین، خود را «ایرانی» می‌دانند ولی انبوه کثیر «فارسی‌زبانان» سایر کشورها نه خود را «ایرانی» می‌دانند و نه به این نام شناخته می‌شوند. با همین منطق، قومیت و زبان زمانی می‌تواند بسان بالهای پیشرفت برای یک کشور متحد باشد که تفاوت‌های قومیتی، دلیلی برای تسریع توسعه و رسیدن به هدفی والا و آرمان ملت شوند و گرنه همین تفاوتها می‌توانند دلیل واگرایی و دوری شوند.

مدتی است که از دست بدست شدن خبرهای گوناگون و ملتهب در فضای مجازی، از فرجام دادخواهی مصادره میراث‌های قومیتی بتاراج رفته یک قوم توسط قومی دگر تا حمله و اتهام قومیتی دیگر همه و همه در استانی که من در آن ساکنم؛ باعث نگرانی‌های فزاینده‌ام شده است. نگرانی که گاهی مرا بسوی قضاوتی ناخواسته می‌کشاند و گاه بسوی اتهامی که سخت از آن گریزانم.

خودم را تا این لحظه قانع کرده‌ام که در این موارد، مطلبی ننویسم یا اگر می‌نویسم چنان ننویسم که به قطعیتی یا انکاری در نوشتار برسم.

این مطلب درهفته نامه نیش قلم به چاپ رسیده است